Inici ViesFrançaPirineu francès Ravier-Dufourmantelle a la Torre de Marboré (Pirineu francès)

Ravier-Dufourmantelle a la Torre de Marboré (Pirineu francès)

La via Ravier-Dufourmantelle va ser oberta els dies 29 i 30 de setembre de 1956 per Jean Ravier i Claude Dufourmantelle, i la primera ascensió hivernal va ser l’any 1973 amb 4 bivacs, a càrrec de Raymond Despiau, Francis Tomas i Louis Audoubert. Es tracta d’una de les grans cares nord del Pirineu, una tremenda clàssica que forma part de la selecció de vies de Patrice de Bellefon (la nº 93).

L’itinerari és molt lògic i no és perdedor, en aquest sentit no hi ha cap problema, però és una via exigent sobretot perquè es troba molt poc equipada i és molt probable trobar trams mullats. Nosaltres hi hem anat al setembre, que en teoria és el moment ideal, però tot i així hem trobat un llarg on queia aigua a base de bé, així que no és fàcil trobar la via en perfectes condicions.

En conjunt és una via molt completa i variada on trobem una mica de tot: diedres, flanquejos i fins i tot una xemeneia. El flanqueig del quart llarg és segurament el tram més estètic i característic de la via, un preciós flanqueig en que tothom dubta entre anar per dalt o per baix (a mi m’ha semblat que per sota es fa millor). Els llargs 3 i 5 estan molt poc equipats, si es volen escalar en estil clàssic (sense fer més de 6a) resulten molt entretinguts, compte perquè s’hi pot perdre un temps preciós.

Nord

Des de Gavarnie seguim la pista fins a Col de Tentes (enllaç a Google Maps), on aparquem.  Seguim el corriol evident fins al  Refugi de Sarradets, des d’on ja veiem la paret nord de la Torre de Marboré.  L’aproximació és per terreny de tarteres, amb alguns trams empinats molt incòmodes. En total són algo menys de 3 hores des del cotxe fins a peu de via.

18 cintes i friends fins al Camalot #4 (repetint del 0.4 al 3) i un frontal pel llarg de la xemeneia.  Molt recomanable portar un impermeable i roba seca de recanvi per si en algun llarg regalima aigua.

Un cop acabada l’escalada anem a la dreta i baixem per una canal marcada amb una fita. Després del Paso de los Sarrios (hi ha una cadena), arribem a la Bretxa de Rolando, baixem al Refugi de Sarradets i tornem a Col de Tentes.