Inici ViesFrançaPirineu francès Esperó del Centenari a les Puntes de la Vinyola (Pirineu francès)

Esperó del Centenari a les Puntes de la Vinyola (Pirineu francès)

L’Esperó del Centenari va ser obert el 6/6/1976 per Pilar Perales, Josep Maria Gómez, Santi Ferrer i Jordi Farrés, i el nom és perquè aquell any es celebrava el centenari de l’excursionisme català, ja que feia 100 anys de la fundació del Centre Excursionista de Catalunya al 1876.

Aquesta via és la gran clàssica de les Puntes de la Vinyola, un itinerari del tot recomanable en un preciós entorn pirinenc.

• Llarg 1: Es troba desequipat i és una mica indefinit, però seguint la lògica del terreny es segueix bé.
  • Llarg 2: L’itinerari original va recte amunt i supera una placa per amb un tram prou exigent de V+. Nosaltres anàvem confosos per alguna ressenya que anava per la gran placa blanca de l’esquerra (una variant que en realitat pertany a la via Narcoalpinisme). Després de fer una ullada al recorregut original i no tenir clar si ens estàvem encigalant, hem acabat anant per la variant de l’esquerra.
  • Llarg 3: Magnífic diedre que finalitza amb un pas de 6a (no obligat) per arribar a la reunió.
  • Llarg 4: Després del diedre inicial, fem un flanqueig descarat a l’esquerra i resseguim un tram d’esperó ben espectacular.
  • Llarg 5: Seguim el fil de l’esperó amb alguns trams especialment bons (V+). Es pot fer més fàcil anant per la dreta.
  • Llarg 6: Crestegem per terreny fàcil fins al cim.

Nord-oest

Des del poble de Porté-Puymorens prenem la carretera amunt i aparquem al Col de Puymorens (enllaç a Google Maps). Prenem la pista de terra i acabem pujant per les pistes d’esquí. No hem d’anar directes cap al Pic de la Valleta, ja que perdríem molt temps creuant la tartera, és molt més ràpid seguir el camí que va per sota del Pic de la Mina i, quan ja no hi ha més remei, entrem a la tartera i pugem fins al peu de via.

10 cintes, tascons i friends fins al Camalot #3 (amb el #0.75 repetit). Opcionalment pot ser útil algun universal curt per protegir millor el tram de V+ del segon llarg original.

Caminant per la segona canal a l’esquerra de la via, on trobem la gran canal/tartera que separa el Pic de la Valleta i les Puntes de la Vinyola.