Inici ViesLleidaSolsonèsBusa L’Avern a la Presó de Busa

L’Avern a la Presó de Busa

L’Avern és una via oberta l’any 2017 per Ricard Darder i Lídia Gómez. Es ideal per dies calorosos, ja que l’itinerari transcorre per l’interior d’un avenc. En comparació amb altres vies per dins d’avencs com la Burgas-Dolz i la Galtanegra al Pou de la Portella, aquesta via de l’Avern és més espectacular però també més exigent i exposada.

La via recorre l’interior de l’Avenc nº 1 del Capolatell, que amb una profunditat de 115 m és el segon avenc més profund del Solsonès. Aquest avenc es troba al Capolatell (també anomenat Presó de Busa), una mola aïllada que es va utilitzar com a presó a la Guerra del Francès (1808-1814). En aquella època, el General Lacy va fortificar Busa amb l’objectiu d’estar preparats per lluitar contra les tropes de Napoleó que havien entrat a Catalunya. Avui en dia, encara podem veure restes d’aquestes fortificacions.

Es una via ben exòtica, això d’escalar per dins un avenc és d’allò més curiós!  El recorregut és espectacular, però cal tenir en compte que és una via d’aventura, completament desequipada i amb trams exposats. A nosaltres ens ha encantat, però no es un itinerari recomanable a la lleugera, has de saber on et fiques.

Uns comentaris respecte a la ressenya:

• L’escalada comença al peu del diedre fissurat, i d’allà a la R1 hi ha 25 metres. Per tenir una referència clara, a la primera tirada cal travessar una mena de finestra de roca.
  • Arribes a la R1 seguint una direcció, i per anar cap al pas interior de la segona tirada has de seguir exactament en la mateixa direcció que portaves.
  • Els blocs de la tercera tirada són els que hi ha just a sobre de la petita piràmide de la R2.

A l’avenc hi ha una colònia de ratpenats. Són uns animals molt sensibles a molèsties, sobretot quan estan hivernant. Qualsevol petita molèstia en aquest període els pot fer gastar una energia que necessiten per sobreviure l’hivern, i molt possiblement moriran abans de sortir de la hivernada. Per aquest motiu, es prega no escalar aquesta via als mesos de tardor i hivern.

Sortim de Solsona en direcció Berga, prenem un trencall asfaltat cap a Besora i les indicacions cap al pla de Busa. Seguim la carretera fins al final i aparquem al Pla de Busa (enllaç a Google Maps). Seguim la pista en direcció nord i després prenem un corriol en direcció oest fins arribar a la Presó de Busa.  A l’esquerra del corriol principal trobem de seguida l’Avenc nº 1 del Capolatell, que podem identificar per la gran escletxa i el dimoni dibuixat a la paret.

El ràpel es troba al punt més a l’oest de l’escletxa. Hi ha una ferma savina amb uns cordinos, des d’on fem diversos ràpels resseguint les reunions de la via del Clot de l’Infern (equipada l’any 2002). Hem intentat baixar fins al fons en 2 ràpels llargs, però al segon ràpel hem tingut problemes per recuperar les cordes, millor baixar en 3 ràpels (40+25+25).

Per seguretat, recordeu-vos d’avisar a algú de l’exterior si aneu a fer aquesta via.

10 cintes, 3 bagues ben llargues, friends fins al Camalot #5 (no cal repetir mides) i tricams. Frontal imprescindible (millor portar-ne un de recanvi per si de cas).

Retorn

Al finalitzar la via, desfem el camí d’aproximació.  En cas d’abandonar, des del fons de l’avenc caldria escalar uns 25 metres per accedir a la boca inferior de l’avenc, des d’on es pot sortir cap a l’exterior.

Pau Carnicero i Jordi Ceballos

Per últim, un agraïment a Ricard Darder per les indicacions i consells respecte a la via. Ens va fer especial il·lusió trucar-lo en arribar dalt i compartir unes rialles!