Inici ViesLleidaSolsonèsCanalda Amanita a Canalda

Amanita a Canalda

La via Amanita va ser oberta el 12/7/1986 per Josep Maria Cases “Xuxe” i Joan Medina, i va ser la segona via en recórrer la paret sencera de Canalda. Anteriorment només hi havia 2 vies obertes a Canalda:

• 19/3/1978: Sant Josep al Ditet. No recorre la paret sencera de Canalda, ja que escala una agulla adossada a la paret.
  • 1986: Pota Boja. Tot i que al llibre del Solsonès s’indica una data d’obertura posterior a l’Amanita, sembla que es tracta d’una errata i la Pota Boja va ser oberta uns mesos abans que l’Amanita.

Les vies a Canalda tenen un estil molt característic, sempre fidels a una escalada obligada amb el mínim equipament fixe a la paret. Aquí hi trobem la verticalitat i còdols de Riglos barrejat amb l’escalada exposada de Montserrat, un còctel que allunya al gran públic i motiu pel qual no és estrany trobar-nos sols en tota la paret.

Amanita és una via molt variada, amb bona roca, trams aeris i un recorregut sinuós molt ben trobat. Però compte amb considerar-la fàcil, ja que en conjunt és una via exposada i amb alguns trams vegetals/terrosos on no podem tenir manies.

Degut al seu recorregut sinuós, val la pena conèixer les opcions d’abandonament. Tal com s’indica a l’excel·lent ressenya de rocaineu, des de la R5 es pot abandonar anant a la dreta, i des de la R6 es pot baixar rapelant per la canal evident (2 ràpels + desgrimpada).

Sud

A Solsona prenem la carretera direcció Port del Comte fins a Coll de Jou (enllaç a Google Maps). Allà trenquem a l’esquerra per la L-401, passada la bifurcació de Canalda veiem la paret i aparquem al costat de la carretera a la coordenada N 42º 07.581′ E 1º 30.161′ (enllaç a Google Maps).

A l’altra banda del muret de la carretera prenem un corriol fins a Ca la Rita. Un cop allà, resseguim la paret cap a la dreta fins arribar al peu de via. La via comença a un petit collet des d’on podem veure la primera xapa a uns 8 metres a l’esquerra, tota una declaració d’intencions per entrar ràpid en situació.

12 cintes, friends fins al Camalot #2 i un estrep. Opcionalment tricams i tascons.

Anem a l’esquerra i baixem uns ressalts fins accedir al corriol que avança paral·lel a la vora de la paret. Passem de llarg una canal per on podríem baixar rapelant, però seguim pel corriol fins trobar un altre trencall a l’esquerra que tira avall. Acabem passant per davant de Ca la Rita i enllacem amb el camí d’aproximació.