Inici ViesFrançaMidi d'Ossau Travessa de 3 puntes al Midi d’Ossau

Travessa de 3 puntes al Midi d’Ossau

La travessa de les 4 puntes és un magnífic recorregut al Midi d’Ossau que enllaça les puntes Jean Santé, Punta Aragón, Grand Pic i Petit Pic. La dificultat no és tant en l’escalada com a tal, sinó encertar tot el recorregut i saber quan encordar-te i quan no. En el nostre cas, només ens ha donat temps a fer 3 puntes, hem perdut molta estona rectificant l’itinerari, el recorregut està pràcticament desequipat i no sempre és evident saber per on anar.

Recorregut
Panoràmica
Ressenya de Joaquim Gil

El recorregut consta de 3 parts:

1) Ascensió a la Punta Jean Santé

L’ascensió a la Punta Jean Santé l’hem fet pel Couloir Pombie-Peyreget, obert el 9/8/1942 per Charpentier, Jolly i Paul Grelier. El recorregut està pràcticament desequipat, només algun pitó molt puntual, i algunes instal·lacions de ràpel que podem aprofitar com a reunions. El tram de dalt és perdedor. Un cop a la bretxa, pugem desencordats a la Punta Jean Santé per la vira herbosa i tornem a baixar pel mateix lloc.

Couloir Pombie-Peyreget
Ascensió a la Punta Jean-Santé
2) De la Bretxa Jean Santé a la Punta Aragón

Des de la bretxa podem anar al con somital de la Punta Aragón per la via Barrio-Bellocq (és l’opció més interessant), o fer una llarga grimpada per la dreta (opció més ràpida, és el que hem fet nosaltres). Un cop a la base del con somital, és important anar fins a l’esquerra del tot, i llavors arribem a una plataforma des d’on tenim diferents opcions:

• Rodejar per l’esquerra fins arribar a l’aresta nord per on puja la via normal (III)
  • Anar a l’esquerra a cercar la Xemeneia Marsoo que puja pel vessant oest i arriba al cim per un forat estret.
  • Anar a la dreta i pujar per alguna de les 2 fissures/xemeneies de la cara sud. Nosaltres hem agafat la de la dreta, i és una xemeneia estreta amb algun bloc encastat (V)
Ascensió a la Punta Aragón
Fissura de la dreta, en teoria de IV (Foto: Joaquim)
Cim de la Punta Aragón
3) De la Punta Aragón al Grand Pic

De la Punta Aragón al Grand Pic, fem una cresta amb alguns gendarmes pel mig. Enlloc de seguir el fil de l’aresta, gairebé des del cim fem 2 ràpels seguits, i després remuntem amb una fàcil grimpada fins a la Bretxa Aragón. Pugem al següent gendarme lleugerament per la dreta, i el baixem amb un petit ràpel. Continuem fins al següent gendarme, i el passem pel mig seguint un curiós passadís subterrani. El darrer gendarme també el passem per la dreta i arribem per fi a la Rein de Pombie, on enllacem amb la normal del Grand Pic.

De la Punta Aragón al Rein de Pombie
Segon ràpel
Pas subterrani
Cim del Grand Pic

Es un recorregut llarg que no s’ha d’infravalorar, està molt poc equipat i qualsevol encigalada ens pot fer perdre un temps preciós.

Travessem la frontera per Col de Pourtalet, baixem aprox 1 km i deixem el cotxe al pàrquing a la dreta de la carretera, a la coordenada N 42º 48.856′ W 0º 25.088′ (enllaç a Google Maps). Prenem el camí evident fins al Refuge Pombie, i anem cap a la gran tartera. La remuntem seguint unes fites que ens van apropant a la paret, fins que finalment anem tirant amunt gairebé a tocar de paret. Seguim amunt fins a una petita congesta, on girem a la dreta pel Couloir Pombie-Peyreget.

10 cintes, friends fins al Camalot #3 (repetint algun petit/mitjà), fissurers, bagues llargues

Hem baixat per la normal del Grand Pic. Les 2 xemeneies de dalt es desgrimpen, i la de baix l’hem rapelat