Inici ViesBarcelonaBerguedàPedraforca Maria Antònia-Estrems al Cabirols Superior (Pedraforca)

Maria Antònia-Estrems al Cabirols Superior (Pedraforca)

La via Mª Antònia-Estrems va ser oberta el 24/8/1941 per Maria Antònia Simó i Raimon Estrems, i és una de les grans clàssiques del Pedraforca. Aquell mateix dia en Jordi Panyella “Pany” i Jordi Ferrera van obrir la Pany-Ferrera al Calderer. De fet, tots quatre havien passat la nit junts a un petit campament a Jaça de Prats (on actualment es troba el Refugi Lluís Estasen), van fer el camí d’aproximació també plegats i les 2 cordades van tenir èxit obrint la seva via.

La Mª Antònia i en Raimon portaven una corda de 30 metres, i en un llarg que estava obrint la Mª Antònia van caure uns blocs que van trencar la corda en 3 punts. Van començar a escalar sobre les 11h i van acabar al cim del Cabirols Superior a les 21h. El problema és que no podien rapelar amb una única corda i que a més estava trencada en 3 punts… La Mª Antònia preferia esperar a que es fes de dia, però en Raimon es va entossudir en baixar i no passar fred. Per sort, en Pany i Ferrera van acabar la seva via a temps i van escoltar els crits d’auxili del Raimon, així que van pujar a ajudar-los i que poguessin rapelar fins al Coll del Gat.

Es una via d’aventura que es troba poc equipada (cal equipar algunes reunions), però on la principal dificultat és llegir bé l’itinerari per no complicar-se la vida més del compte. La ressenya de rocaineu ens ha semblat molt bona tot i que, tal com indica, hi ha un parell de llargs on no segueix el traçat original. La roca en general és bona, excepte al quart llarg on hi ha un tram de roca Tetris a controlar.

Nord

Un cop al Refugi Lluís Estasen (enllaç a Google Maps) no hem d’agafar el camí cap al Verdet, sinó el camí que hi ha a la seva esquerra, que puja cap a la cara nord. Seguim les marques blanques fins que estem a l’alçada del Gat, i llavors prenem un trencall amunt que hi puja directe. La via comença uns 30 m a l’esquerra de la Homedes.

14 cintes, tascons i friends fins al Camalot #3 (repetint del 0.4 al 0.75)

Quan finalitzen les dificultats tenim dues opcions:

• Opció 1: Pugem al cim del Cabirols Superior, fem un primer ràpel de 25, grimpem al cim del Gat, fem un darrer ràpel de 30 i baixem per la canal/tartera del Gat.
  • Opció 2: Enlloc de pujar al cim del Cabirols Superior, carenegem a l’esquerra fins a la Dent de Cabirols. Hi ha un tram dret que podem rapelar des de qualsevol arbre o també es pot desgrimpar amb l’ajuda dels arbres. Un cop al collet, anem a la dreta fins arribar a la tartera del Pedraforca.