Inici ViesAragóPirineu aragonès Original de los Navarros al Pico Aspe (Pirineu Aragonès)

Original de los Navarros al Pico Aspe (Pirineu Aragonès)

La via Original de los Navarros va ser oberta l’any 1977 pels navarresos Iñaki Aldaya, Xabier Garayoa i Jose María Jericó. Es una via preciosa, amb roca excel·lent i que es troba pràcticament desequipada (només hi ha algun pitó i un parell de ponts de roca), però ofereix magnífiques opcions d’autoprotecció. L’itinerari cerca de manera intel·ligent les debilitats de la paret per accedir a una línia de xemeneies variades on gaudirem de valent.

Uns comentaris:

• La via original comença per un muret equipat amb un pont de roca que costa de veure (l’he marcat a la foto). Nosaltres no hem vist el pont de roca i hem començat uns 10 m a l’esquerra, és una entrada molt lògica i més senzilla que la original.
  • Uns 10m abans d’arribar a la primera reunió passem per davant d’una altra reunió que ens pot confondre. La reunió bona està al peu d’una canal/diedre que a l’inici pot estar una mica mullada.
  • Atenció al fregament al quart llarg, hem d’estar atents i gestionar bé les cordes.
  • El darrer llarg original se’n va a l’esquerra després de superar el diedre inicial i té una graduació de IV+. Tal com consta en algunes ressenyes, també es pot sortir tot recte amunt però és més difícil (6a).

Com a horari orientatiu, l’activitat completa pot estar al voltant de 9 h: unes 2h d’aproximació, 5h d’escalada i 2h de retorn.

Sud-est

Des de Jaca anem fins a Aisa, seguim la pista i deixem el cotxe al pàrquing de la Cleta (enllaç a Google Maps). Anem per la pista i als pocs minuts prenem un trencall a la dreta en direcció al camí normal d’ascens al Aspe (cartell indicador). Passem de llarg un primer trencall a la dreta cap al “Chorro de Rigüelo”, i prenem el següent trencall a la dreta, que va al Pas de la Garganta de Aisa. Quan veiem la paret per on transcorre la via, lo més còmode és superar la gran tartera pel seu marge dret.

Recomanable consultar el següent track de wikiloc. La via comença uns 100 m a la dreta de la via Subterránea. Algunes piades comenten que hi ha una fita a peu de via, però actualment no hi és.

10 cintes llargues i friends fins al Camalot #3 (repetir fins al 0.75)

Seguim unes fites, grimpem fins al capdamunt de la cresta i arribem caminant al cim del Pico Aspe (2645 m). Baixem pel camí normal, creuem el karst del Aspe i acabem enllaçant amb el camí d’aproximació.