Inici ViesBarcelonaMontserratMagdalenes Tomàquets d’Amagatotis a la Palleta (Montserrat)

Tomàquets d’Amagatotis a la Palleta (Montserrat)

La via Tomàquets d’Amagatotis es troba a la Palleta (també anomenada Trió del Mig), i va ser oberta al 1988 per Amadeu Pagès i Joan Rovira, amb la col·laboració de Joan Armengol que va obrir el primer tram de la via. El curiós nom de “Tomàquets d’Amagatotis” prové de la sèrie de còmics Gil Pupil·la de l’autor belga Maurice Tillieux, on narren les aventures del detectiu privat Gil Pupil·la i el seu ajudant Sargantana. Al 1987 van publicar el còmic “Art i popaïna”, on a diverses pàgines fan conya amb l’expressió “tomàquets d’amagatotis” per referir-se a la droga que hi havia amagada dins els quadres d’uns aristòcrates.

La referència a “Tomàquets d’Amagatotis” se’ls va acudir perquè la paret de la Palleta també és una petita obra d’art que està ben amagada, no es veu des de gaires llocs i van tenir un munt de feina per accedir a peu de via, ja que la canal estava plena d’arítjols.

El primer dia que van començar a obrir la Tomàquets d’Amagatotis només van posar el primer spit i el pitó que hi ha uns metres més amunt. Després, com tenien temps i anaven amb uns amics, van decidir pujar al cim de la Palleta seguint la fissura de la via Torras-Nubiola que els quedava uns metres a la dreta. Al arribar al cim se’ls va fer de nit i no coneixien gens el descens. Per sort, al cim de l’agulla hi van trobar un croquis que havien deixat en Torras i Nubiola l’any 1979 on descrivien el descens per la via normal que transcorre pel vessant sud. Aquest croquis els va salvar de passar una nit al ras al cim de la Palleta, ja que a les palpentes i només amb la tènue llum d’un encenedor, van aconseguir baixar pel vessant sud i arribar al Clot de la Mònica sobre les 3 o 4 de la matinada!

Posteriorment, tant el dia que van aconseguir fer la primera ascensió de la Tomàquets d’Amagatotis, com a les primeres repeticions amb amics, baixaven rapelant per la Torras-Nubiola del vessant est fins que van tenir un bon ensurt… Un dels ràpels el feien des d’una gran alzina morta, i mentre rapelaven es va arrencar sencera! Per sort, l’alzina va quedar travada uns 2 metres per sota perquè, si no, els 3 membres de la cordada haguessin anat avall!

Es tracta d’una via del tot recomanable que transcorre per unes plaques de roca excel·lent i que va ser reequipada amb parabolts l’any 2006 pel Pere Forts i Ferran Suils. El tram inicial és clarament la part més exigent de la via, ja que és dret i les dues primeres assegurances allunyen força. Abans de la primera xapa es pot posar un Totem blau boníssim (mirar la foto), però t’agafa en fred i més val tenir ben assimilat el 6a. A la resta de llargs la dificultat minva i la roca és d’una qualitat increïble, tota una delícia!

Est

Aparquem al restaurant de la Vinya Nova (enllaç a Google Maps). Agafem la pista direcció a Collbató uns 5 min, i prenem un corriol a l’esquerra  (hi ha uns troncs tallats per evitar el pas de cotxes) que puja muntanya amunt. Quan el camí es bifurca en dos, nosaltres hem d’anar cap a l’esquerra, que és la canal de l’Artiga Alta (a la dreta aniríem a la Ferrada de les Dames). Pugem per la canal fins arribar a l’alçada de la Palleta, i la via comença just a l’esquerra de la Tuaregs.

10 cintes, 2 bagues per a merlets i friends fins al Camalot #1. Tricams opcionals

Des de la darrera reunió (comuna amb la via Tuaregs) baixem en 2 ràpels (35 + 60) que ens deixen un altre cop a peu de via.