Inici ViesBarcelonaMontserratAgulles Santacana a la Bola de la Partió (Montserrat)

Santacana a la Bola de la Partió (Montserrat)

La Santacana a la Bola de la Partió va ser oberta l’any 1954 per Josep Santacana, i és una via que acaba al pedestal. Per accedir al cim de la Bola, en aquells anys només hi havia 2 opcions: fer la darrera tirada de l’Original (del 1940) o la Bages (del 1945). En Santacana va anar a l’esquerra a cercar la darrera tirada de l’Original, però si actualment volem fer cim és més fàcil anar una mica a la dreta i fer el tram d’Ae de la Siddharta, o encara més a la dreta per la Santboiana.

La Santacana és una via completament desequipada, molt salvatge, dreta i amb roca/llastres a controlar, només recomanable per a col·leccionistes amb ganes de batalla. La primera tirada és el filtre de la via, primer cal pujar en artifo pitonant per un diedre dret amb roca dolenta, després hi ha un tram de selva molt vertical, i finalment escalada en placa evitant tocar alguna llastra enorme que s’aguanta per poc. En Santacana va fer reunió a una savina i segurament es va quedar tant ample, però la carn és dèbil i hem caigut a la temptació de la reunió de parabolts de la Núria… hahaha

A la segona tirada cal tornar a la canal i triar per on superar una gran llastra. El llibre de Rodés i Labraña dibuixa passar-la per l’esquerra però suposava fer una pila de metres a pèl, amb el que finalment l’hem passat per la dreta que es pot protegir amb friends (en aquesta segona tirada no cal pitonar). Volíem fer cim a la Bola per la Bages, una via de només 20 metres que comença al pedestal i puja a la Bola resseguint una evident fissura, però després de tanta precarietat el cervell ha dit prou, i ha quedat pendent per una altra ocasió en que arribem amb més piles.

Sud-oest

Des de Can Maçana anem al Refugi Vicenç Barbé i pugem per la Canal de les Bessones. La seguim fins arribar a l’alçada de la Bola de la Partió, i llavors girem a la dreta fins a la Bola. La via comença en un diedre, i a la nostra esquerra veiem els parabolts de la Núria.

2 escàrpies llargues, 8 pitons variats (més aviat grossos i llargs), alguns tacs/falquetes, 16 cintes, 5 bagues llargues, friends del Camalot #0.75 al 3 (sense repetir, i opcionalment un #4)

Si hem pujat a la Bola, fem un primer ràpel de 15 m fins a la reunió de l’Aresta Brucs, i després un altre de 40 m fins al collet amb la Bitlla. També es pot baixar en un únic ràpel de 60 m des del cim.