Inici ViesLleidaPirineu de Lleida Raiers al Pic de Peguera (Pirineu)

Raiers al Pic de Peguera (Pirineu)

La via Raiers (també anomenada Esperó dels Raiers) va ser oberta l’any 1986 per Enric Lucas i Albert Cucó, i és una de les grans clàssiques del Pirineu Català.

El nom de la via és en referència als raiers, que s’encarregaven de transportar fusta per encàrrec des dels boscos pirinencs fins a diferents ports fluvials de destí (Tremp, Balaguer, Tortosa, etc.) on es distribuïa la fusta. Per fer-ho, construïen embarcacions de troncs i els conduïen aigües avall pels rius, principalment a la conca del riu Segre i del Noguera Pallaresa. Aquest ofici va existir des del segle XIII fins als anys 1930, quan la construcció d’embassaments va impossibilitar el transport fluvial.

Es tracta d’una via molt recomanable, de grau assequible i ubicada en un preciós entorn pirinenc. La via no es troba gaire equipada, però es pot protegir perfectament. A més, la roca és excel·lent en gairebé tot el recorregut. Fer tota l’activitat en un mateix dia resulta una caminada important, i és que sortim de 1750m i arribem al Pic de Peguera (2980m). Val la pena dormir al refugi Colomina i aprofitar per escalar una altra via per la zona.

Oest

Es pot fer l’aproximació des del Refugi Ernest Mallafré o pel Refugi Colomina, nosaltres hem fet aquesta segona opció. Aparquem al Pantà de Sallente (enllaç a Google Maps), on opcionalment podem agafar el telefèric de la Vall Fosca. Passem per l’esquerra de l’Estany de Colomina, Estany de Mar i Estany de Saburó. Arribem al Coll de Peguera i baixem per la tartera en direcció nord (les parets ens queden a la dreta). Remuntem la tartera en direcció a la via i anem pujant canal amunt. Quan s’acaba la canal més evident, fem una curta grimpada i aviat trobem un burí que indica l’inici de la via.

10 cintes llargues, friends fins al Camalot #3 (no cal repetir mides) i fissurers

Des del cim, baixem caminant per la via normal seguint fites fins al Coll de Peguera.