Inici ViesBarcelonaMontserratSant Jeroni CAM o Toni Moreno al Projectil (Montserrat)

CAM o Toni Moreno al Projectil (Montserrat)

La via CAM va ser oberta l’any 1958 per Ricard Cots i Josep Pujada, i el nom són les sigles de Club Alpí Manresà. En realitat, aquesta via és només el primer llarg d’encastament, ja que el segon és comú amb la normal que ja havia estat oberta al 1942 per dos escaladors de Sant Cugat, l’Albert Zanini i Francesc Farrés.

Al 1995 en David Hita i Edu Garcia Palma van repetir aquest itinerari pensant que l’encastament no era obert i el van batejar com a “Toni Moreno” en record d’un company del UESMAP. Per tant, aquesta via va aparèixer com a Toni Moreno a la guia del vessant nord del David Hita, però és una errata i el nom correcte és CAM.

Al primer llarg hi trobem un magnífic encastament protegit amb 2 blocs encastats, i on podem posar friends del #5 o #6. El segon llarg antigament començava amb un pas d’esqueneta, però ara hi ha un burí que permet resoldre aquest tram més dret amb un simple pas d’Ae. Un cop superat aquest pas, ve un tram molt maco de navegació per una placa de roca excel·lent, on buscant una mica podrem protegir prou bé.

Com a anècdota, quan hem escalat la via, el Ricard duia per increïble casualitat una samarreta amb el gravat “XIV Travessa Montserrat Toni Moreno – Joan Ramon Buil”. En acabar la via ens hem assabentat que es tracta d’una Travessa que organitza la Unió Excursionista Sant Martí de Provençals (UESMAP) en record als 2 joves muntanyencs que van perdre la vida al 1996, el Toni Moreno al Pic d’Alba, i Joan Ramon Buil a la Pica d’Estats. Fa un temps hi havia una placa de record al peu de via, però actualment hem vist que ja no hi és.

Sud

Des de Santa Cecília (enllaç a Google Maps) prenem el GR direcció al Monestir. Poc després de passar el Cavall Bernat, des del camí veiem el Projectil. Hi ha 2 opcions per accedir al peu de via:

• Quan estem a l’alçada del Projectil, continuem uns 200 metres pel GR en direcció est. Quan s’acaba el contrafort que ens barra el pas, pugem pel marge dret d’una canal arbrada i amb una mica d’intuïció arribem al collet del Projectil. Aquesta opció dóna més volta però és simplement caminant.
  • Quan anem pel GR i gairebé estem a l’alçada del Projectil, prenem un trencall a la dreta (marques vermelles) que van directes al peu de via de la SAME, que es troba al vessant oest del Projectil. Un cop allà, grimpem canal amunt fins arribar al collet del Projectil. Es la opció més ràpida, tot i que al tram final es va posant dret i cal anar amb compte.

5 cintes, 1 baga llarga per un bloc encastat, Totems negre/blau, Camalots #1 i #5.  Opcionalment un Camalot #6

Ràpel de 30 m en direcció al collet, i baixem pel corriol en direcció est fins enllaçar de nou amb el GR.