Inici ViesLleidaAlt UrgellEsplovins Anglada-Cerdà-Muñoz-Roca a l’Esperó de les Orenetes (Esplovins)

Anglada-Cerdà-Muñoz-Roca a l’Esperó de les Orenetes (Esplovins)

Via oberta el 20/9/1970 per Josep M. Anglada, Joan Cerdà, Miquel Muñoz i Genís Roca, que té l’honor de ser ser la primera via de la Cinglera dels Esplovins, tot i que sembla que a la seva època no es va divulgar massa. Una de les repeticions va ser 10 anys més tard, quan en Xavi Vidal estava obrint la Manolito Garcia, i al arribar a la gran xemeneia van trobar algun pitó antic i es van adonar que algú ja havia passat per allà. Després, parlant amb l’Anglada ho van acabar de confirmar, i van obrir una sortida alternativa per la Manolito Garcia evitant la xemeneia per la dreta.

La via Anglada-Cerdà-Muñoz-Roca consta de 2 trams clarament diferenciats:

• El primer tram és el més senzill i ràpid, ja que es tracta d’arribar a la gran feixa cercant les mínimes dificultats, tot fent una gran diagonal a l’esquerra. Tot i la ressenya que publiquem del mateix Anglada, no hi ha manera de saber exactament per on van passar l’any 1970, però el recorregut més o menys és el mateix que fa la via UES, així que hem seguit els llargs d’aquesta via.
  • El segon tram és més exigent i entretingut. Des de la gran feixa anem a la dreta fins arribar a unes cordes fixes de la UESMAP.  Escalem uns 10 metres per la UESMAP, i després ja marxem cap a la dreta per terreny d’aventura. Hi ha diversos llargs de placa una mica indefinits que creiem que hem encertat bé (uns cordinos indiquen el camí), i arribem a la gran xemeneia, que s’escala en 3 llargs força salvatges que ens han donat feina, sort que portàvem un petit xerrac perquè feia molts anys que segur no hi passava ningú.

Sud-est

Des d’Oliana prenem la C-14 i anem avançant fins a l’alçada de l’antic pàrquing de la Ferrada Regina. Un cop allà, creuem un túnel, i just abans d’entrar al següent, sortim per la carretera de servei i aparquem a la primera esplanada a mà dreta, a la coordenada N 42º 07.612′ E 1º 18.360′ (enllaç a Google Maps). Allà mateix s’inicia un corriol marcat amb fites que va pujant per una canal i ens porta directes a la paret. Trobem UES escrit a peu de via.

12 cintes, friends fins al Camalot #3, fissurers, 5 bagues i 3 pitons variats (només hem pitonat a la xemeneia)

Prenem el corriol direcció sud i anem seguint primer marques blaves i després vermelles fins a l’inici del camí equipat Joan Nubiola (enllaç a Google Maps), que reconeixem per una vareta de ferro clavada en vertical al terra. El camí equipat va baixant amb l’ajuda d’algunes cadenes/cables, i ens acaba portant al peu de la Paret de la Cascada. Creuem el torrent i seguim el corriol fins a l’antic pàrquing de la Ferrada Regina, creuem el túnel i arribem al cotxe. Calcular al voltant de 1h 30 min. Podem trobar un bon track del descens en aquest enllaç de Wikiloc