Inici ViesBarcelonaMontserratSant Jeroni Còsmica a la Paret de Diables (Montserrat)

Còsmica a la Paret de Diables (Montserrat)

per jordi.ceballos@gmail.com

La Còsmica a la Paret de Diables va ser oberta al 1978 per Joan Carles Griso “Grisu” i Miquel Arcarons de l’AGRUECC. La via va ser oberta en 3 atacs (dos d’ells amb bivac), i en un d’ells també hi va participar en Jose Manuel González. Els oberturistes portaven un sac ple de tacs de fusta, ja que en aquella època no tenien friends ni fissurers, i anaven amb cletes. A la seva època va marcar tota una fita, posant el llistó ben alt del que es podia arribar a fer, conjuntament amb la Valentín Casanovas oberta només 2 anys abans.  

Hi ha cordades que entren a la via per la Lluís Creus, saltant-se així els 3 primers llargs, que són la part més salvatge del recorregut. Patíem perquè ens donés temps de fer la via en el dia, però ha anat tot rodó i hi hem estat unes 10 hores. Sovint, la via es fa en 2 jornades, fent bivac a la sisena reunió, on hi ha una plataforma on hi caben 2 persones tombades a terra.

La via ens ha agradat molt, però has de tenir clar on et fiques, ja que sobretot els 3 primers llargs estan molt poc domesticats. Després d’aquests llargs inicials venen un parell que són més relaxats i poc obligats (primer una magnífica bavaresa, i després un llarg fàcil on cal superar diversos graons). A continuació la via passa a desplomar a base de bé i progressarem principalment en artificial. Tot aquest tram final desplomat no ofereix gaire problemes, només a destacar l’arribada a l’R6, on hi ha un tram de 6a ben obligat (hi havia un plom, però se’ns ha quedat a les mans).  

La via té algun parabolt o spit puntual, però en general està encara amb els burins originals. Nosaltres no hem pitonat, però algun pitó pot ser de molta utilitat, sobretot als 3 primers llargs o per si salta algun pitó de la via. 

Després de diversos intents, la via va ser alliberada al 1997 per Kim Santacatalina i Josep Lluís Moreno, amb un grau de 7c+, tota una proesa montserratina.

Orientació

Nord-est. El Sol no hi toca en tot el dia.

Aproximació

Des de Santa Cecília (enllaç a Google Maps) prenem el GR direcció al Monestir. Quan arribem a l’alçada de la Paret de Diables, passem de llarg un primer corriol que puja en direcció a la paret i pugem pel segon. Un cop a la base de la paret, la resseguim a l’esquerra, passem per l’inici de la Lluís Creus, baixem una mica, donem la volta a un petit esperó i la via comença en un diedre evident.

Material

Unes 20-25 cintes, friends fins al Camalot #3, fissurers, 2 xapes recuperables i 3 bagues. Opcionalment guíndola, 3 pitons variats i repetir friends del 0.4 al 2

Descens

Caminant

Cordada

Edgar Tous i Jordi Ceballos

Enllaços

Classic Climber

Ressenya d'Armand Ballart
Ressenya de Josep Maria Porta
Primer llarg
Segon llarg
Magnífica bavaresa
Comença l'artificial
Gran ambient
Darrers llargs
La boira ens envolta

Rocacalenta és un projecte sense ànim de lucre, però requereix unes despeses anuals per funcionar. S'agraeix qualsevol aportació.

Donacions

També et pot interessar